لامپ ال ای دی جایگزین لامپ کم مصرف
ساعت ٩:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱/٢۱   کلمات کلیدی:

با توجه به مضرات زیاد لامپ های کم مصرف در آینده نزدیک این لامپ ها در دنیا حذف خواهند شد و لامپ های ال ای دی جایگزین این لامپ ها می شوند. مهندس گورانی کارشناس بهداشت گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: هر وسیله ای مزایا و معایبی دارد، با توجه به آسیب های اجتماعی، اقتصادی و زی پرتوها و تشعشعات وزارت بهداشت در ست محیطی لامپ های رشته ای ضرورت داشت که دنیا این نوع کالا را حذف کند، در واقع جیوه موجود در لامپ های رشته ای چند برابر لامپ های یک بار مصرف بود. وی ادامه داد: مکانیسم تولید نور در لامپ های رشته ای تحریک فلز تنگستن بود که وقتی برق به این فلز می رسید تولید نورد حرارت می کرد، اما عمده انرژی برقی که ما به این لامپ می دادیم تبدیل به حرارت به جای تبدیل به نور می شد که همین امر باعث کاهش بازده ای نور و مصرف زیاد برق می شد، بنابر این برای مقابله با افزایش مدت برق دنیا به سمت تولید مولدهای کم مصرف رفت. گورانی، عنوان کرد: اولین مولد نوری کم مصرف که عملیاتی تر بوده استفاده از تحریک بخارات این جیوه است که این مکانیسم در لامپ های کم مصرف استفاده شده است. در لامپ های کم مصرف بخارات جیوه ریخته می شود و بوسیله برق تحریک شده و بخار جیوه تولید نور ماورای بنفش می کند، البته باید توجه داشت که داخل لامپ های کم مصرف یک لایه فلورسنت سفید رنگ وجود دارد که رشته ماورای بنفش با برخورد به این لایه تولید نور مرئی می کند.


 
برنامه امتحانات هماهنگ پایه سوم راهنمایی خرداد92
ساعت ٧:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۱۸   کلمات کلیدی:

برنامه امتحانات هماهنگ دانش آموزان عادی ایثارگران آموزش از راه دور بزرگسالان و داوطلبان آزاد پایه سوم راهنمایی تحصیلی استان آذربایجان غربی در خردادماه ۱۳۹۲

ایام هفته

تاریخ امتحان

ماده درس

ساعت شروع

توضیحات

شنبه

91/2/28

قرآن

10 صبح

 

یکشنبه

91/2/29

اجتماعی

10 صبح

 

دوشنبه

91/2/30

املاء فارسی

10 صبح

 

سه شنبه

91/2/31

جغرافیا

10 صبح

 

پنج شنبه

91/3/2

عربی

10 صبح

 

شنبه

91/3/4

ریاضیات

10 صبح

 

یکشنبه

91/3/5

انشاء و نگارش

10 صبح

 

دوشنبه

91/3/6

تعلیمات دینی

10 صبح

 

سه شنبه

91/3/7

حرفه و فن

10 صبح

 

پنج شنبه

91/3/9

زبان انگلیسی

10 صبح

 

شنبه

91/3/11

علوم تجربی

10 صبح

 

یکشنبه

91/3/12

آمادگی دفاعی

10 صبح

 

دوشنبه

91/3/13

تاریخ

10 صبح

 


 
درباره آب سیاه چه می دانید؟
ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۱۸   کلمات کلیدی:

ترسناک به این علت که در بیشتر موارد این بیماری در مراحل اولیه بی علامت بوده و بیمار را از وجود خود آگاه نمی کند و به همین دلیل، گلوکوم به عنوان دزد بینایی نیز مشهور است.

گلوکوم گروهی از بیماری هاست که در آنها آسیب مشخصی در عصب بینایی ایجاد می شود. این آسیب، اغلب و نه همیشه در اثر افزایش فشار داخل چشم پدید می آید و در صورت درمان نشدن بموقع، پیشرونده بوده و به کاهش بینایی و در نهایت نابینایی منجر می شود.

نکته مهم در مورد بیماری آب سیاه این است که در صورت تشخیص دیرهنگام، آب سیاه به کاهش تدریجی بینایی و درنهایت نابینایی می انجامد، اما امکان درمان یا حداقل پیشگیری از حادشدن آن از طریق لیزر، برای نوع خاصی از این بیماری ـ که گلوکوم زاویه بسته نام دارد ـ وجود دارد، ولی به طور کلی پیشگیری از آب سیاه تاکنون موفق نبوده است.


 
روشهای فعال تدریس اعضای تیم
ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۳   کلمات کلیدی:

پایه و اساس یادگیری از طریق همیاری تشکیل تیمهای یادگیری استدر یک تیم یادگیری همه ی اعضای تیم فکر می کنند،تصمیم میگیرند و کار انجام می دهند و مسئولیت و رهبری به عهده ی همه است.این طرح بر دو فرضیه استوار است اول اینکه هریک از شرکت کنندگان قسمت متفاوتی از موضوع درسی مورد نظر را می خواند دومین فرضیه آنکه هریک از اعضای تیم می تواند به همه ی اعضای تیمش درس بدهد.بنابراین این طرح درس شبیه پازلی است که وقتی همه اعضا بخش مربوط به خود را بخوبی فرا گرفته و به سایرین آموزش دادند موفقیتحاصل شده است.در این روش پس از تعیین گروه ها باید به دامش آموزان یکسری قوانین مهم را یادآوری کرد


 
روش تدریس بارش مغزی
ساعت ۱:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۳   کلمات کلیدی:

روش بارش فکری یا یورش مغزی (Brain  Storming) به معنی استفاده از مغز برای یورش به یک مسئله است بارش فکری عبارتست از اجرای یک روش گردهمایی که گروهی می کوشند برای یک مسئله بخصوص با ارائه تمامی ایده های خود راه حلی بیابند .

شرایط:

·      هرتعداد از دانش آموزان می توانند در این روش شرکت کنند اما هرچه زمان جلسه کوتاهتر باشد، تعداد شرکت کننده ها نیز باید کمتر باشد.

·      تعداد افراد یک گروه معمولا 4 تا 5 نفر مناسب است ولی تا 15 نفر نیز می تواند باشد.

·      هر موضوعی که انتخاب می شود باید دانش آموزان اطلاعات مختصری در مورد آن داشته باشند و با انگیزه کافی در مورد آن به ارائه ایده بپردازند.

·     همه دانش اموزان باید بدانند که کمیت نظرات ارائه شده بسیار مورد توجه شماست .

·     دانش آموزان باید ابتدا با قواعد بارش فکری آشنایی کافی داشته باشند.


 
یک نمونه الگوی تدریس براساس روش تدریس نمایشی (مستقیم )
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۳   کلمات کلیدی:

ماده درسی : حرفه وفن          موضوع درسی : لحیم کاری      مدت: ٣٠   دقیقه

پایه :دوم راهنمائی                  صفحه :             تاریخ :       نام دبیر:نظری                                    هدف کلی درس : آشنایی دانش آموزان باابزارهای لحیم کاری وروش کاربا آنها .

اهداف جزئی  ١- باابزارهای لحیم کاری آشنامیشوند .

                        ٢- روش کارباابزارهای لحیم کاری رابه خاطرمی سپارند .

                       ومهارت لازم راکسب می نمایند .

                       ٣- به علت استفاده ازروغن لحیم درلحیم کاری پی می برند .

                       ۴- به رعایت نکات ایمنی درهنگام لحیم کاری علاقه مندشوند.